RIO o prawidłowości planowanej kwoty długu i o poziomie kształtowania się wskaźników zadłużenia w okresie spłaty długu jednostki
RIO na podstawie przyjętej przez jednostkę samorządu terytorialnego wieloletniej prognozy finansowej oraz uchwały budżetowej, przedstawiła opinię o prawidłowości planowanej kwoty długu, a w szczególności na temat poziomu kształtowania się wskaźników zadłużenia w okresie spłaty długu jednostki.
- Data: 13.02.2024
- CUW,jednostka samorządu terytorialnego
Plan finansowy jako element zarządzania finansami w samorządowych zakładach budżetowych
Samorządowe zakłady budżetowe, prowadzące działalność w ściśle określonych przez ustawę o finansach publicznych dziedzinach, podobnie jak jednostki budżetowe realizują politykę finansową na podstawie przyjętego i zatwierdzonego rocznego planu finansowego. Gromadząc dochody i przychody z określonych źródeł oraz wydatkując środki publiczne, stosują zasady obowiązujące również jednostki budżetowe. W odróżnieniu jednak od nich wypracowane dochody przeznaczają na realizację wydatków. Powoduje to, że w działalności swej dążą zazwyczaj do maksymalizacji dochodów oraz optymalizacji wielkości i struktury kosztów oraz ponoszonych wydatków. Działania te znajdują również odzwierciedlenie w rocznym planie finansowym zakładu budżetowego.
- Data: 20.07.2023
- jednostka budżetowa,państwowa jednostka budżetowa,samorządowy zakład budżetowy
Zarządzenie o przekazaniu informacji o ujawnionych okolicznościach wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych
- Data: 20.07.2023
- CUW,jednostka budżetowa,jednostka oświatowa,jednostka samorządu terytorialnego,państwowa jednostka budżetowa,samorządowy zakład budżetowy
Audyt wewnętrzny w jednostkach samorządu terytorialnego
Kiedy powstaje obowiązek przeprowadzenia audytu wewnętrznego w gminie?
- Data: 27.06.2023
- CUW,jednostka budżetowa,jednostka samorządu terytorialnego,państwowa jednostka budżetowa,samorządowy zakład budżetowy
Wpływ polityki finansowej jednostek budżetowych na plan finansowy
Metodologia i zakres realizacji planowanych wielkości uwarunkowane są organizacją prawną podmiotu wykonującego zadanie publiczne. Istniejący system prawny determinuje również zasady realizacji polityki finansowej znajdujące odzwierciedlenie w sposobie konstrukcji planu finansowego oraz strukturze wielkości ekonomicznych tworzących ten plan. Dostępność zasobów finansowych zależy od liczby i charakteru powierzonych jednostce funkcji. Katalog potencjalnych źródeł dochodów definiuje ustawa o finansach publicznych – w przypadku jednostek samorządowych – ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz inne ustawy, szczegółowo regulujące merytoryczny aspekt działalności jednostki budżetowej.
- Data: 27.06.2023
Jak wykazać w sprawozdaniu finansowym 13. pensję po zmarłym pracowniku
Pytanie: Sprawa dotyczy DPS-u. Bardzo proszę o potwierdzenie, czy dobrze zrobiłam: 13-ta pensja po zmarłym pracowniku (zgon w tym roku), 404–4040/240. Wynagrodzenie za część miesiąca stycznia 40r-4010/240. Dodam, że wypłacono świadczenia spadkobiercom. Nie było osób uprawnionych do renty rodzinnej. W bilansie wykazałam nasze zobowiązanie z tytułu 13. pensji w pozycji D.II.IV – zobowiązania z tytułu wynagrodzeń. Nadpłatę OPS-u na dzień 31 grudnia 2022 r. z tytułu odpłatności za pobyt wykażę w bilansie w pozycji D.II.5 – Pozostałe zobowiązania.
- Data: 29.05.2023
- jednostka budżetowa,samorządowy zakład budżetowy
Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego
Do 30 czerwca 2023 r. zarządy jednostek samorządu terytorialnego muszą sporządzić oraz przedłożyć właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego. Obowiązujące od 2002 roku skonsolidowane sprawozdanie finansowe, w praktyce dotyczące jedynie bilansu, sporządzane jest zgodnie ze wzorem zawartym w załączniku 9 do rozporządzenia. Konstrukcja bilansu skonsolidowanego – a w szczególności zasady konsolidacji – opiera się na przepisach rozdziału 6 ustawy o rachunkowości, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego to właśnie ona stanowi jednostkę dominującą.
- Data: 29.05.2023
- jednostka samorządu terytorialnego
Sprawozdawczość finansowa na koniec roku: zestawienie zmian w funduszu jednostki
Ważnym elementem rocznego sprawozdania finansowego jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych jest zestawienie zmian w funduszu. Głównym celem sprawozdania jest przedstawienie informacji o zaistniałych zmianach w poszczególnych składnikach kapitału (funduszu) własnego w roku bieżącym oraz w roku poprzednim. Zestawienie zmian w funduszu obrazuje również te z poniesionych przez jednostkę kosztów i osiągniętych przychodów, które zostały bezpośrednio odniesione na fundusz własny. Obrazuje zatem zmiany, które nastąpiły w elementach funduszu jednostki, identyfikując ich przyczyny.
- Data: 03.03.2023
Uwaga: 2 rata przekazania odpisu na ZFŚS do 30 września 2022 r.
W dniu 30 września 2022 r. mija ostateczny termin przekazania na rachunek Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych drugiej raty odpisu na fundusz za 2022 rok oraz zwiększeń naliczanych zgodnie z przepisami ustawy. Do końca maja 2022 r. pracodawcy mieli obowiązek przekazania co najmniej 75% równowartości odpisów podstawowych na wydzielony rachunek bankowy ZFŚS.
- Data: 22.08.2022
- 1
- 2
- 3
- »
- ostatnia »
Aktualny numer
Nr 222 - Kwiecień 2024 r.
Kategorie
💬 100 dni rządu za nami. W MFiPR to jest 100 dni, które zaczęliśmy z pełną blokadą #KPO i funduszy strukturalnych, a jesteśmy w punkcie, w którym mamy do zainwestowania 600 mld zł. I to już się dzieje - minister @Kpelczynska. pic.twitter.com/4JEohsoGgG
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) March 22, 2024